2024. május 29 - június 26.
zuckersalz

 

Megnyitó: 2024. május 29., 18:00 óra
Szöveg: Novák Lea
A kiállítás látogatható: 2024. június 26-ig


A taoizmusban a jin jang motívum a két ellentétes erő összekapcsolására, az abból eredő egyetemes egyensúlyra utal, amely a természet, az emberi kapcsolatok és az univerzum alapelveit is képezik. Ezzel párhuzamosan, a kelet-közép-európai gondolkodásban rengeteg ellentét ütközik egymással: a szocialista építészeti értékek egy kapitalista világban, nyugat és kelet találkozása, a keleteurópaiság romantizálása az esztétika által, hagyományos értékeink háttérbe kerülése egy hagyományokkal teli helyen, a bécsi Práter mellett található ikonikus Café Urania lerombolása. Ilyen összeférhetetlen és indokolatlan ellentétek kísérik Orwell világát is az 1984-ben, Oceánia és Eurázsia örökös csatározásával, a politikai üzenetek gyakorlatban való teljes kifordításával. A jin jang itt Kelet-Közép-Európában már inkább csak egy keserédes létfelfogás marad, a <Zuckersaltz>, ami örömet és bánatot is okoz egyidőben, édes és sós is egyszerre. A keserédes lét egy megküzdési mód, a kedvezőtlen világban a kedvező feltételek megtalálására való hajlam, ugyanakkor a folytonos ellentétek közötti vívódás is.
Martin Chramosta munkáiban több világot kapcsol össze, amely folyamat során nyugati identitása kelet-európai gyökereivel kerül egyensúlyba. Zuckersaltz című kiállításán a különböző formák, anyagok és képzettársítások keveredése harmonikus egységet alkot. A személyes és publikus tér találkozásában finoman nyúl vissza a múlt értékeihez, egy olyan világban, ahol a pszeudo-nosztalgikus érzés többekben is jelen van egy rég tovatűnt, általunk nem tapasztalt világ iránt. Chramosta arra tesz kísérletet, hogy kitágítsa múltról és jelenről alkotott képzetünk, hidat képezzen korunk és a letűnt idők esztétikája között. A köztéri művészet díszítő szerepével játszik, az esztétikai világ átvételével utal arra, hogy ezen formák eredeti funkciójuktól rég eltérnek. A kisajátítás a talált tárgyakra is igaz, a kiállítótérben elhelyezett bécsi Café Urania kehellyé formált romköve a múlt egy valós darabját hordozza, és egyben kristályos anyagot is: egy új hibrid készítményt, a sóval kevert cukrot - vagyis a Zuckersalz-ot.
A természet és természeti elemek nyers, ipari anyaggal való találkozása a megkopott, mégis jól megformált munkákban letisztultság, ugyanakkor zűrzavar érzését kelti. Bátran alkalmazza a tükrözés módszerét, amely által képes a megélt teret elmozdítani, szimmetriát teremtve a művek között, miközben a szocialista esztétikára és a kapitalista kisajátítás módszerére reflektál.

A zürichi származású Martin Chramosta (1982) a bécsi University of Applied Arts Szobrászat és tér képzésén szerzett diplomát 2017-ben. Azóta számos egyéni és csoport kiállítása volt Európa különböző pontjain. 2020-ban és 2021-ben részt vett az Art Quarter Budapest rezidenciaprogramján. A Horizont Galériában 2020-ban volt önálló kiállítása Aper címmel. Az ezt követő években az alábbi helyeken volt egyéni kiállítása: Stiege 13 (Bécs), Vitrine Gallery (Basel) és Künstlerhaus (Bregenz).


https://www.instagram.com/martin_chramosta/


https://www.martinchramosta.net