Kurátor: Domenico de Chirico
Megnyitó: 2018. június 20. 18:00 óra
Látogatható: 2018. szeptember 10-ig (augusztusban csak előre egyeztetett időpontban)
A Horizont Galéria örömmel mutatja be a “Campari” című kiállítást – a BB5000 olasz művészkollektíva első egyéni kiállítását galériánkban, mely Domenico de Chirico kurátorral együttműködésben jött létre.
« A futuristák kristálytisztán látták, hogy a mi időnkben, az ipar világában, a munka metropoliszaiban, ebben az intenzív és lármás életben a művészet, a filozófia, az értékek és a nyelv egészen új formáira van szükség. » (Antonio Gramsci, Marinetti revolutionary? (1921), megjelent a The Italian futurism, cure of I. Gherarducci, Editori Riuniti, Roma, 1975 kiadványban)
Vakáció egy félszigeten, ám egyben kozmopolita robajlás; a design és az építészet határán; a múlt maradványai és korunk óhajainak gyengéd összefoglalása. A Campari című kiállítás átformálja az 1900-as évek álmait, újragondolja a reprezentatív és felismerhető alaptípusokat, a tökéletes egyensúlyt funkció és innováció között. Az olasz design már a kezdetektől eltérően fejlődött a designtörténelem nagyrészétől, mivel mindig szoros közelségben volt az 1900as évek elején születőben lévő ideákkal, melyek nagyban befolyásolták későbbi fejlődését. A design saját belső normáinak megszületése Olaszországban döntően hozzájárult az úgynevezett „Második Futurizmus” kialakulásához. Giacomo Balla, Fortunato Depero és Enrico Pranpolini ezen művészi és kulturális mozgalom tagjaiként alkottak kiállítótereket, bútorokat, dísztárgyakat, öltözékeket, könyveket, posztereket. Alkotófolyamatuk célja volt, hogy „rekonstruálják a világegyetemet annak ünneplésén keresztül”, ahogyan azt az 1915-ben, Balla és Depero szerkesztésében megjelent Futurista Kiáltvány is meghatározta – absztrakt, dinamikus, átlátszó, színes, fényes, autonóm, átalakítható, drámai, illó, zajos, robbanó...
A futurizmus izgalmából sarjadóan, pár évvel később tanúi lehetünk a huszadik századi design kibontakozásának; kezdve Aldo Rossi építészeti szigorától Gio Ponti sokoldalúságáig; de megemlíthetjük Ettore Sottsass, Alessandro Mendini vagy Achille Castiglioni munkáit is. Ezen alkotók munkáig napjainkban is változatlanul megannyi tervező inspirációforrásai.
Ezen esztétikai tradíciók emlékezetének jelenkori halványítása és kiemelése egyfajta ciklikus eltávolodást és folytonos visszatérést sejtet. Az itt látható kiállításban a ciklikusság az emlék és a megszabadulás, a közelség és a elhagyás között váltakozik üvegszerű formák exponálásában, utalva a keresztülhaladásra, nem teljes jelenlétre a történelmi örökségtől eltávolodó majd visszatérő folyamatban; miközben nem törik meg a fókusz a forma koncepcióját, a színhasználatot, a funkcionalitás és kivitelezést illetően. Ezek a művek tehát árnyékai, vetületei annak a futurista szerkezetnek melyet megidéznek a kibővített, üres térből kiemelkedő formák, visszhangozva a futurista buzgalom zaját. A környezet radikálisan megváltozott, ám a totalitás eszméje hatással van a mindennapi élet aspektusaira, a külvilág és a létezés érzékelésére.
A BB5000 egy fiatal olasz művészcsoport, mely 2015-ben alapul Milánóban, ahol a mai napig alkot. Nemzetközileg ismert tagjai Giada Carnevale, Arcangelo Costanzo, Francesco Saverio Costanzo, Filippo De Marchi és Giovanni Riggio.
Külön köszönet Deák Erikának,Cserháti Jánosnak, Németh Lászlónak, Gresa Mártonnak, és Bencs Dánielnek.
Fotó: Biró Dávid